Video

Dariusz Borowski

Napisy. Dlaczego warto dodać je do nagrania wideo?

Większość ludzi ogląda wideo w internecie z wyłączonym dźwiękiem. Gdy rozejrzysz się wokół, zauważysz, że dzięki urządzeniom mobilnym nagrania wideo ogląda się dziś wszędzie i o każdej porze. Podczas porannej podróży tramwajem do pracy, w kolejce do kasy w czasie weekendowych zakupów, w łóżku przed pójściem spać. Według badań Verizon & Publicis, aż 92% odbiorców przyznaje, że nie włącza dźwięku, by obejrzeć wideo. To najważniejszy powód, dla którego Twój materiał powinien posiadać napisy.

Angażująca treść. Interesujący storytelling. Dobrze dobrany kadr. Aby stworzyć wideo, które zdobędzie zainteresowanie odbiorców, trzeba pamiętać o tak wielu rzeczach. Ale jest jeszcze jeden składnik, bez którego nie może obyć się dziś wideo w internecie. Są to napisy. Dlaczego powinny znaleźć się w Twoim materiale? Jak je sprawnie stworzyć i dodać do nagrania? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania.

3 główne powody, dla których twórcy dodają napisy do swoich wideo

Jeszcze do niedawna napisy w materiałach wideo publikowanych na popularnych platformach społecznościowych były rzadkością. Sytuacja zaczęła zmieniać się w ciągu ostatnich kilkunastu lat, między innymi za sprawą większej dostępności narzędzi ułatwiających sprawne tworzenie i dodawanie transkrypcji do filmów. Jednak powodów, dla których tak wielu nagraniom wideo towarzyszą dziś napisy, jest znacznie więcej. Oto najważniejsze:

1. Większość ludzi ogląda wideo w internecie z wyłączonym dźwiękiem

Gdy rozejrzysz się wokół, zauważysz, że dzięki urządzeniom mobilnym nagrania wideo ogląda się dziś wszędzie i o każdej porze. Podczas porannej podróży tramwajem do pracy, w kolejce do kasy w czasie weekendowych zakupów, w łóżku przed pójściem spać. Podłączanie do telefonu słuchawek za każdym razem, gdy pojawi się przycisk „play”, jest niewygodne lub niemożliwe. Z kolei odtwarzanie wideo z dźwiękiem z głośnika, gdy znajdujesz się w miejscu publicznym, nie jest dobrze widziane. Efekt? Według badań Verizon & Publicis, aż 92% odbiorców przyznaje, że nie włącza dźwięku, by obejrzeć wideo.

To najważniejszy powód, dla którego Twój materiał powinien posiadać napisy.

2. Twoi odbiorcy mogą nie znać języka, w którym nagrywasz

Do czasu spopularyzowania się wideo w internecie napisy kojarzone były głównie z zagranicznymi produkcjami filmowymi wyświetlanymi w kinach. Dobrze przetłumaczona lista dialogowa w formie napisów sprawia, że miłośnicy rozrywki na dużym ekranie mogą bez przeszkód zapoznawać się z dziełami kinematografii pochodzącymi nawet z odległych zakątków świata. Podobnie jest z materiałami wideo publikowanymi w internecie. Za sprawą social mediów treści są rozpowszechniane bardzo szeroko. A to sprawia, że Twoi odbiorcy mogą pochodzić z innych państw i kultur i posługiwać się różnymi językami. Jeśli więc chcesz dotrzeć do większej publiczności, zadbaj o tłumaczenie kwestii wypowiadanych w nagraniu na inne języki i przedstaw je w formie napisów.

3. Nie wszyscy są stanie Cię usłyszeć

Osoby niesłyszące i niedosłyszące są częścią wielu społeczności online. A dzięki napisom mogą bez przeszkód zapoznawać się z treścią publikowanych w internecie materiałów wideo. Napisy pomagają im angażować się w przekaz na tym samym poziomie jak słyszący odbiorcy. Właśnie dlatego, oprócz słów, które wypowiada osoba w filmie, napisy tworzone z myślą o osobach niesłyszących powinny zawierać również transkrypcję wszystkich dźwięków, które pojawiają się w nagraniu.

Co zyskujesz dzięki napisom?

Możliwość komfortowego obejrzenia nagrania wideo niezależnie od sytuacji, pory dnia czy znajomości języka. To właśnie na tym zależy wielu Twoim odbiorcom. Dzięki napisom możesz wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom. Ale to nie jedyne korzyści z dodania napisów do nagrania wideo. Jako twórca możesz dzięki nim zyskać znacznie więcej.

Napisy w materiale wideo pomagają między innymi:

Zwiększyć czas oglądania. Połączenie obrazu i napisów sprawia, że wielu oglądających nie może się oprzeć, by oglądać dalej. Może to przecież zrobić bez konieczności wciskania pauzy, włączania dźwięku i szukania słuchawek. A to sprawia, że nagrania z napisami mają wysokie wskaźniki ukończenia (video completion rates). Potwierdzają to badania. Wg raportu Verizon, ludzie są o 80% bardziej skłonni obejrzeć całe nagranie opublikowane w internecie, jeśli zawiera ono napisy.

Dotrzeć do większej liczby oglądających. Filmy wideo zaopatrzone w napisy szybciej przyciągają uwagę użytkowników mediów społecznościowych. A ponieważ napisy zwiększają dostępność treści zawartej w nagraniach, oglądający chętnie się nimi dzielą z innymi członkami internetowej społeczności. To wszystko prowadzi do tego, że nagranie z napisami ma większą szansę na dotarcie do nowych odbiorców niż film, który ich nie posiada.

Osiągnąć wyższe pozycje w wyszukiwarkach. Wideo na pierwszy rzut oka może nie kojarzyć Ci się z optymalizacją treści pod wyszukiwarki (SEO). Mimo to napisy umieszczone w nagraniu poprawiają pozycję materiału na liście wyników wyszukiwania. Zwłaszcza w wyszukiwarkach Google i YouTube, które mają możliwość sczytywania i indeksowania treści napisów dołączonych do nagrań wideo. Jest jeden warunek. Napisy nie mogą być „wprasowane” w obraz, a dołączone do wideo w formie pliku tekstowego (na przykład w formacie .srt).

Jak dodać napisy do nagrania wideo?

Większość twórców wideo, którzy chcą dodać do swoich materiałów napisy, wybiera jedną z dwóch dróg. Pierwszą jest zatrudnienie profesjonalistów zawodowo zajmujących się tworzeniem i dopasowywaniem napisów. Drugą – zrobienie tego na własną rękę, z pomocą narzędzi dostępnych online. Skupmy się na tej drugiej opcji.

Gotowe rozwiązania, których możesz użyć, to:

Euro Alphabet – darmowy edytor napisów online, który ułatwia spisywanie ze słuchu wypowiedzi zawartych w wideo. A następnie dokładną synchronizację napisów z obrazem. Po skończonej pracy gotowy plik z napisami można pobrać lub przesłać bezpośrednio na platformę YouTube.

Subtitle Edit – bezpłatny edytor napisów w formie programu na licencji open source. Daje użytkownikowi możliwość nanoszenia napisów na materiał wideo i automatycznego tłumaczenia ich z pomocą narzędzia Google Translate. Jest przydatny również w precyzyjnym dopasowywaniu napisów do ścieżek dialogowych w filmie.

Sonix – platforma z płatnym dostępem, która oferuje opcję automatycznej transkrypcji nagrania wideo na tekst. Co ważne: dobrze radzi sobie z materiałami w języku polskim. Uzyskane w ten sposób napisy można łatwo edytować, dopasowywać do klipu, a także automatycznie przetłumaczyć na ponad 30 języków.

Podsumowanie

Napisy pomagają zdobyć uwagę odbiorców i zwiększyć ich zaangażowanie w oglądany materiał. Dzięki dobrze wykonanym napisom twórcy wideo mogą więc znacznie łatwiej wychodzić naprzeciw oczekiwaniom odbiorców, dbać inkluzywność swoich treści, a w rezultacie – cieszyć się większą liczbą odtworzeń. Jeśli chcesz tworzyć wartościowe dla widzów materiały wideo, nie zapominaj o zaopatrzeniu ich w napisy. W przygotowaniu odpowiedniego pliku tekstowego pomogą Ci dostępne na rynku narzędzia.

Polecane artykuły