Video

Dariusz Borowski

Jak napisać scenariusz biznesowego wideo

Scenariusz wideo pomaga zaplanować i ułożyć materiał wideo w logiczną całość. Przyspiesza prace nad realizacją. Oto kilka podpowiedzi.

Co ma wspólnego dobre biznesowe wideo z popularnymi serialami Netfliksa i najnowszymi hitami kinowymi? Do wyprodukowania ich wszystkich potrzebny jest scenariusz. Czyli opakowany w tekstową formę szczegółowy plan opisujący zawartość materiału wideo. W scenariuszu znajdziemy m.in. fabułę filmu, kolejność prezentowanych scen i sposób ich przedstawienia. To również odpowiednie miejsce na to, by zawrzeć wypowiedzi postaci występujących w filmie. Ich dialogi, monologi czy tekst wypowiadany przez lektora. Jeśli nie pisałeś nigdy wcześniej scenariusza do biznesowego wideo, na pewno zadajesz sobie teraz pytanie: do czego właściwie przyda mi się scenariusz w tego typu materiale? W dalszej części tekstu znajdziesz na nie odpowiedź. A także krótki przewodnik po tym, jak napisać dobry scenariusz do biznesowej produkcji filmowej.

Dlaczego biznesowe wideo powinno mieć scenariusz

Jest kilka powodów, dla których przed rozpoczęciem pracy z kamerą warto przygotować scenariusz. Po pierwsze, scenariusz pomaga zaplanować i ułożyć materiał wideo w logiczną całość. A więc uniknąć improwizacji i przypadkowości, które wprowadzają chaos w komunikacie. Po drugie, pozwala dostrzec wszelkie trudności w realizacji wideo. I wyeliminować z treści ewentualne błędy zanim dojdzie do nagrywania i montażu materiału. Ponadto, scenariusz znacznie ułatwia współpracę nad wideo. Gdy w produkcję filmu zaangażowanych jest kilka osób, skrypt pełni rolę przewodnika po najważniejszych etapach tworzenia nagrania. Dzięki niemu wszyscy zaangażowani w projekt jasno widzą kierunek, w którym podążają. Wiedzą, jakie zadania należy wykonać, by dotrzeć do celu. I ostatni powód: scenariusz pozwala zaplanować dokładny czas trwania wideo. Przyjmuje się bowiem, że jedna strona scenariusza równa się jednej minucie czasu ekranowego.

Znamy już korzyści. A jak napisać scenariusz biznesowego wideo? W dalszej części tekstu przygotowałem kilka wskazówek, dzięki którym ułatwisz sobie to zadanie.

Zanim zaczniesz pisać, odpowiedz na 4 pytania

Każde wideo zaczyna się od pomysłu. A zadaniem autora scenariusza jest ten pomysł przejrzyście i zrozumiale opisać. Dlatego przed przystąpieniem do procesu pisania warto stworzyć szkic lub brief scenariusza. To dokument, w którym zamieścisz odpowiedzi na trzy podstawowe pytania o to, jak powinno wyglądać Twoje wideo.

Te pytania to:

O czym będzie Twoje wideo, jaki temat poruszy?

Jaka jest grupa docelowa Twojego wideo, czyli kto będzie je oglądał i gdzie?

Rozwiązanie jakiego problemu znajdzie odbiorca w tym wideo?

Jaką akcję powinien wykonać odbiorca po obejrzeniu filmu?

Podczas pisania wielokrotnie wracaj do odpowiedzi na te pytania. Na zakończenie procesu zweryfikuj ich obecność w gotowym materiale.

Korzystaj z gotowych szablonów i schematów

Gdy wiesz już, co napisać i do kogo, pozostaje zasiąść do prac nad tekstem. Tu pojawia się pytanie: jaką formę powinien przyjąć scenariusz, by łatwo z niego korzystać podczas nagrywania materiału wideo? Nie musisz wynajdować koła na nowo. Z pomocą przychodzą gotowe rozwiązania.

Internet pełny jest szablonów scenariuszy. Jeśli szukasz sprawdzonej i uniwersalnej formy, rekomenduję korzystanie z najprostszego schematu w formie tabeli, który znajdziesz poniżej. Po lewej stronie wpisz tekst wypowiadany przez lektora lub osobę przed kamerą. Po prawej – wszystko to, co ma w danym momencie filmu zobaczyć widz.

TEKST MÓWIONY ----------- CO WIDAĆ NA EKRANIE

Kolejne pytanie, które pojawia się podczas tworzenia scenariusza, brzmi: z jakich elementów powinno składać się wideo biznesowe, by wzbudziło zainteresowanie odbiorców i spełniło zakładany cel? I jak te części składowe uwzględnić w scenariuszu?

Na to również są gotowe rozwiązania. W przypadku skryptów do większości biznesowych wideo dobrze sprawdza się poniższa formuła znana z tekstów sprzedażowych i marketingowych:

Etap 1. Zdobądź uwagę widza poprzez ukazanie jego problemu. Czyli zaprezentuj jego wyzwania, punkty bólu i problemy, z którymi się mierzy i utożsamia.

Etap 2. Zaproponuj konkretne rozwiązania i pokaż, jak je wprowadzić. Gdy tworzysz scenariusz do video explainera lub innego rodzaju wideo sprzedażowego, rozwiązaniem jest najczęściej produkt lub usługa.

Etap 3. Zaprezentuj korzyści, które zyska odbiorca, gdy zastosuje zaprezentowane rozwiązanie.

Etap 4. Wezwij odbiorcę do działania.

Pisz prostym językiem

Postaraj się, by język, którego użyjesz w scenariuszu, był łatwo zrozumiały dla każdej osoby, która zobaczy Twoje wideo. Dotyczy to zarówno słów, którymi napiszesz scenariusz, jak i tekstów mówionych, które znajdą się w nagranym materiale. Unikaj skomplikowanych sformułowań i specjalistycznej terminologii. Wystrzegaj się złożonych zdań. Bądź precyzyjny w tym, co chcesz przekazać. Operuj konkretami, a unikaj abstrakcyjnych oraz uogólniających wyrażeń.

Jednym ze sposobów na to, by osiągnąć prosty i łatwy w odbiorze przekaz, jest korzystanie z narzędzi sprawdzających poziom trudności tekstu i jego zrozumiałość dla różnych grup odbiorców. Przykładami takich narzędzi są polskojęzyczny Jasnopis i anglojęzyczny Hemingway.

Zaangażuj storytelling

Nic skuteczniej nie pobudza zainteresowania widzów niż dobrze opowiedziana i godna zapamiętania historia. Zadbaj o to, by Twój scenariusz opowiadał właśnie taką historię. Ten cel osiągniesz dzięki storytellingowi. Storytelling to sztuka opowiadania historii, które zapadają w pamięć (więcej we wpisie: Storytelling w biznesowym wideo). Jej najważniejsza zasada brzmi: zbuduj swoją opowieść na konkretnej emocji. Takiej jak na przykład zaskoczenie, radość czy ciekawość.

Ponieważ to właśnie emocje w historiach sprawiają, że ludzie z ochotą za nimi podążają. I je zapamiętują.
Storytelling wymaga również, by wszystko, co chcesz przekazać w swojej opowieści, miało określoną i jasną strukturę. Twój scenariusz musi więc uwzględniać wyraźny podział historii na wstęp, rozwinięcie i zakończenie.

Przeczytaj gotowy scenariusz na głos

Po zakończeniu prac nad scenariuszem odłóż go na co najmniej kilka godzin. Po powrocie do tekstu z uwagą przeczytaj cały skrypt na głos – od początku do końca. W ten sposób łatwiej wyłapiesz wszelkie błędy i niejasności w merytoryce, namierzysz za długie zdania i przekonasz się, jak kwestie mówione zabrzmią przed kamerą. Czytanie na głos ma jeszcze jedną funkcję. Pozwala dokładnie sprawdzić, jaką długość będzie miało stworzone na jego podstawie wideo. Dlatego przy tym zadaniu przydatnym akcesorium będzie stoper, którym precyzyjnie zmierzysz czas, w którym przeczytałeś tekst.

Podsumowanie

Prawidłowo napisany scenariusz usuwa z procesu produkcji wideo niepewność i przypadkowość wynikającą z braku planu. I pozwala sprawnie dotrzeć do wyznaczonego celu – do powstania materiału, który zainteresuje Twoich odbiorców i przyniesie oczekiwane korzyści biznesowe. Właśnie dlatego tekst, który znajdzie się w scenariuszu wideo, powinien być maksymalnie przystępny i łatwo zrozumiały w dwóch wymiarach. Z jednej strony dla osób zaangażowanych w produkcję, a z drugiej – dla widzów, którzy zobaczą gotowy materiał. Oba te poziomy jasności i dostępności osiągniesz dzięki: opracowaniu szkicu scenariusza na początkowym etapie prac, opakowaniu tekstu w profesjonalną formę scenariuszową, wykorzystaniu prostego języka i storytellingu oraz końcowym pracom nad długością gotowego materiału. Masz jakiekolwiek pytania związane z produkcją biznesowego wideo? Porozmawiajmy.

Polecane artykuły