Video

Dariusz Borowski

Autentyczność czy kreacja?

Komunikacja wideo ma ważną przewagę nad innymi formami contentu. Oferuje twórcom duże możliwości w zakresie tworzenia autentycznego przekazu. Z pomocą wideo można pokazać rzeczywistość dokładnie taką, jaka jest naprawdę. Ta wyjątkowa możliwość nabiera szczególnego znaczenia w komunikacji biznesowej. Dlaczego? Ponieważ autentyczność wzbudza zaufanie. Zaufanie generuje zaangażowanie. A stąd już krótka droga do zrozumienia i dialogu. Z tego artykułu dowiesz się, jak wykorzystać tę szczególną właściwość wideo w produkcji angażujących treści.

Dlaczego kreacja przegrywa z autentycznością?

Odbiorcom jest dziś coraz trudniej wyłowić interesujące ich treści z wszechobecnego szumu informacyjnego. W tym rwącym potoku wiadomości nawet najbardziej kreatywne, barwne przekazy ostatecznie zlewają się ze sobą, w myśl zasady: „Jeśli wszyscy są oryginalni – to nikt nie jest oryginalny”. Ta zacięta bitwa kreacji, w której stawką jest uwaga odbiorcy, coraz częściej kończy się więc przegraną wszystkich, którzy biorą w niej udział.

A gdy przestrzeń wokół jest przesycona kreacją, odbiorcy częściej zaczynają dostrzegać to, co kreacją nie jest. Wyżej cenią więc te komunikaty, które są naturalne, nienachalne, a przede wszystkim – prawdziwe. W efekcie to właśnie im są bardziej skłonni uwierzyć i za nimi podążyć. W ten sposób autentyczność coraz częściej wygrywa z kreacją.

Autentyczne – czyli jakie?

Autentycznym można nazwać taki materiał, który oglądający oceni jako prawdziwy. A więc szczery, wiarygodny i dający odbiorcy poczucie, że to, co widzi na ekranie, pokrywa się z rzeczywistością.

Jednym z przykładów takich materiałów są wykorzystywane na potrzeby rekrutacji nagrania wideo ukazujące typowy dzień z życia pracownika danej firmy. Autentyczność takiego przekazu opiera się na jego naturalności. Odbiorca ma tutaj szansę zaspokojenia swojej ciekawości i zajrzenia za zasłonięte zazwyczaj przed ciekawskimi spojrzeniami kulisy działalności organizacji. W takim materiale z założenia nie ma miejsca na kreację – dlatego widz ma poczucie, że widzi rzeczy dokładnie takimi, jakimi one są. Poczucie szczerości w komunikacji sprawia, że klient jest bardziej skłonny zaufać marce. A w efekcie – chętniej zaangażować się w relację z nią.

W zależności od tematu i formy, jakie wybierzesz dla swojego wideo, jego autentyczność możesz budować z różnych elementów. Może to być np. udział faktycznie zatrudnionych w firmie osób, naturalne (nie czytane z promptera) wypowiedzi do kamery, poczucie humoru czy dzielenie się wartościową dla odbiorców wiedzą.

Warto zaznaczyć, że „autentyczny” nie znaczy to samo co „spontaniczny”. Nakręcenie autentycznego wideo w niektórych przypadkach rzeczywiście może sprowadzać się do wyciągnięcia telefonu i stuknięcia w przycisk REC w aplikacji kamery. Ale żeby przyniosło oczekiwany efekt, niejednokrotnie wymaga równie starannego przygotowania, co stworzenie wystudiowanych materiałów kreatywnych. Aby dostarczyć widzowi wartość, której oczekuje i którą doceni jako autentyczną, nie idź na skróty. Zadbaj przy tym zarówno o jakościową treść, jak i o formę przekazu. Rozpikselowane i źle zmontowane wideo „z ręki” już dawno przestało być synonimem autentyczności.

4 wskazówki: jak tworzyć autentyczne biznesowe wideo?

Dokumentuj rzeczywistość, zamiast ją kreować

Pokazuj rzeczy i ludzi takimi, jacy są naprawdę. To punkt wyjścia do produkcji autentycznego wideo. Rzeczywistość zazwyczaj okazuje się znacznie ciekawsza niż najbardziej dopracowany scenariusz. Zastosuj tę prawidłowość w produkcji wideo, by nagrywać i publikować treści, które odbiorcy docenią jako autentyczne, a w efekcie – bardziej wartościowe i zachęcające do zaangażowania się.

Zaproś widzów za kulisy

„Jak to zostało zrobione?” – to pytanie, które pewnie nie raz przyszło Ci na myśl, gdy przyglądałeś się jakiemuś intrygującemu przedmiotowi. Wielu klientów również może tak myśleć, gdy widzi Twój produkt. Zaspokój ich ciekawość i zwiększ autentyczność komunikacji wideo w bardzo prosty sposób – ujawnij kulisy powstawania produktu lub usługi. Zaproś kamerę do biura, zakładu produkcyjnego czy centrum dystrybucji. Pokaż procesy, które na co dzień są ukryte przed oczami klientów.

Zaangażuj firmowych ekspertów, a nie aktorów

Nawet najlepiej przygotowany do swojej roli aktor nigdy nie będzie dla oglądających tak autentyczny jak człowiek, który opowiada przed kamerą o własnych doświadczeniach i dzieli się wiedzą, którą samodzielnie zdobył. Zaproś więc do udziału w projekcie wideo firmowych specjalistów (np. handlowców), którzy codziennie zajmują się, a wręcz „żyją” danym tematem. I potrafią o nim z pasją opowiadać. Wykorzystaj ich naturalność w dzieleniu się ekspercką wiedzą, a Twoje wideo zyska głębię i autentyczność w oczach oglądających.

Pokaż produkt „w akcji”

Zaprezentuj sposób, w jaki można używać Twojego produktu na co dzień. Pokaż go w konkretnym kontekście. Możesz to zrobić na przykład w formie wideo wywiadu z klientem, który już kupił to rozwiązanie i z powodzeniem z niego korzysta. Historie sukcesu to jedne z najchętniej oglądanych formatów biznesowego wideo m.in. dlatego, że są autentyczne – opierają się na rzeczywistych osobach, pokazują realne problemy i namacalne rozwiązania.

Podsumowanie

Autentyczne wideo daje szansę na przebicie się przez nasycony komunikatami strumień informacji. W przeciwieństwie do kreacji, komunikacja oparta na autentyczności oferuje oglądającym naturalny, wiarygodny przekaz. Umiejętne wykorzystanie autentyczności w komunikacji biznesowej pozwala pozyskiwać uwagę rozproszonych odbiorców i przekuwać ją w zaangażowanie. A następnie w dialog i wzajemne zrozumienie. Jeśli jeszcze nie przetestowałeś tego podejścia do produkcji wideo w Twojej firmie – to najlepszy czas, by to zrobić. Masz pytania o to, jak zacząć? Skontaktuj się ze mną.

Polecane artykuły